Meny

Gästbok


Fredrik (2011-10-05)
Icyton: Ett litet tips - det finns ett bibliotek till Inform som stödjer flervalsspel ( "Choose Your Own Adventure" / CYOA). Det heter mca och kan laddas ner tillsammans med exempelkod på http://ifarchive.plover.net/if-archive/infocom/compilers/ inform6/library/ contributions/mca.zip

Icyton (2011-10-02)
Jag har skrivit ett eget programmeringsspråk till Interactive Fiction! Det är mycket lätt att lära sig, och källkoden kan tolkas av en människa. Men det är menat att det ska kunna kompileras till Z-kod. Skulle vara glad om någon här kunde göra ett program till det så jag kan skriva textäventyr. Spelen som görs med det blir dock ganska simpla, men det duger till vissa spel. Kan även vara en bra början tills man lär sig Inform. Hela språket beskrivs på denna http://pastebin.com/RsMiQfSK länken. Skriv gärna här om ni gjort ett program som kompilerar koden till Z-kod.

Info om Infocom-r... (2011-09-23)
Det är intressant med Inform, för vad man än har för kvalitet på spelet ser det Infocom-aktigt ut. Men har man bara en bra spelidé med bra problem och mycket text, genomtänkta händelser och mycket med vad spelaren kan göra och vad denne inte kan göra, då vill jag kalla detta ett bra textäventyr. Vare sig Stugan eller mina egna första alster är speciellt bra detta hänseende. Men poängen är att det inte är så långt dit, och Inform hjälper till väldgt mycket! När jag gjorde om mitt första spel i Inform blev det mycket bättre, men mest p.g.a. att jag gjorde om svåra och ologiska detaljer, lade till lite till och framför allt mycket text och mycket som svar på spelarens försök som inte leder någonstans. Roliga texter är en stor del av ett textäventyr!

Bläddra i gästboken

Skriv gärna något!

Namn:
Kommentar:

Resurser på svenska!

Resurser på engelska!

Ställen att börja på (och ständigt återvända till)

Klassiska spel och andra

Programspråk och miljöer för att skriva egna spel


De mest använda
Utmanarna

Hjälp att skriva egna spel